Krokodillegata: Jeg er full av dødt liv

Quaybrothers2012_streetofcrocodiles3.jpg

Quaybrødrenes Street of Crocodiles (Ulica krokodyli) (1986)

Jeg lever ikke men

jeg har fått liv

Jeg er en animadukke

følsom panne og stivnede pianohender

fulle av tomhet og savn

stum og livat

Jeg oppdager meg selv

livner til

i Tre-spiserøret

preludiumspassasjen inn

til brødrene Quays animerte univers

og hvilket underunivers er dette?

Mørkt mekanisk nedstøvet skummelt

et metalldukkehus?

Jeg hører bakhistorien godt her inne

industrielle knirk og dunk

dunkle metalliske slag og tå-lette fiolinstrengtoner

okkult felegnikking!

Nei melodier finnes ikke her i denne

ikke-fortellinga basert på Bruno Schultz`

surrealistpsykologiske stemning

Slørete hallusinatoriske bilder

malt i de vakreste sorthvite farger

Som om fortida er sydd inn i

hver stoffbit hver knapp hver tråd

som leder til neste skrudde synsvinkel

Musikken er dramatikken

lyden er handlinga og

når trådene i armene mine klippes over

åpnes glassveggen:

Jeg begynner ferden

inn i tingenes verden

fantasiens fjerneste sone

Frirommet inni filmrommet inni skapelsesrommet inni hjernen inni hendene

på mine skapere

Animatørene tenker med hendene

De plasserte meg i en forundringsboks

et bortkasta gammelt apparat

Popp her var jeg!

I en innbydende marerittdrøm?

Et frydfritt stålkabinett i miniatyr

full av støv og spindel og glemsel og gotikk

Rustne tannhjul våkner til liv nå og

skruene oppfører seg som larver!

Skruene skrur seg opp av hullet sitt og

danser til maskinell hvining og teknisk tikking

klirr klirr

drypp drypp

Er det vann her?

Hvem er jeg?

Den iskalde statiske kroppen min

den hakkete gangen

dannet og listig

jeg skal finne det jeg ikke leiter etter

En speilrefleks viser vei

til neste blindvei i labyrinten

neste hull i hukommelsen og

musikken får hendene mine til å stryke mekanikken

trykke på knapper og dra i sponspiraler

kose med dissende puddingballer

Å robotaktige nytelse!

En ensom og unyttig geskjeft

Øynene mine stirrer stivt på

den skrekkelige skrattende apefiguren

Alle glassmontrene

nakne ustillingsdukker

skjelettplansjer og

de utstoppede objektbarna

som leker med metallflis og

slukkede lyspærer

Alt sammen dødt og bevegende

jeg beveger meg!

Leiter og stotrer

på stop-motion-vis

Hvert klipp en uendelig seanse

umulig å forstå eller huske

som om det aldri begynner eller slutter her

Se de dissekerte klokkene!

med løse fjæringer og innmat av spikerspyttende kjøtt

som om tida selv er blitt gammel og syk

Jeg utforsker alt det mørklagte

ansiktet mitt er en hvit pine og

øynene to åpne sår med stive pupiller

Nei ingenting kan lykkes her og

ingenting kan noensinne nå en konklusjon

Jeg lar meg skapes på ny

av fire dødlevende bebidukker

uten øyne og hjerne

De er skreddere

de syr på meg en ny drakt

en kropp av gummikjøtt og lin

snippkjolen sitter som støpt!

Saksa klipper nøyaktige mønstre

nålene svinger seg gjennom stoffet og

tråden snurper seg i stramme perfekte sting

Som i en tragisk puppetmusikal hvor

enda en makaber dukke skal lages

Skreddermesteren dirigerer med saks og nåler

fiolinbuen spretter over strengene

en rystende munter celloklage

Dukkende vrir seg

i lykkelig forbannelse

Det Metafysiske Mikrokosmos og

skapingen skal feires!

Maskinens uendelige fremtid og

verdens endelige fremdrift

skal aldri glemmes

Alkymifesten fortsetter

og jeg er full

av dødt liv

På trykk i Wuxia nr 3/4 – 2018

Previous
Previous

Ekstraordinære kropper og kroppslige økonomier

Next
Next

Hva er film i filmpolitisk sammenheng?